Catherine KNOPF-LENOIR-VAYSSADE

Ingénieur de Recherche CNRS

téléphone: 03.44.23.45.48, fax: 03.44.23.46.89

courriel: catherine.vayssade@utc.fr

Centre de Recherches de Royallieu, bureau H310

Secteurs d'activités : Modèles Numériques en Mécanique

 

THEMES DE RECHERCHE ET PRINCIPALES ACTIVITES

 

 

 

Optimisation en Mécanique, analyse de sensibilité, optimisation avec prise en compte de la variabilité

Recherches actuelles

Stratégies d’optimisation, optimisation multidisciplinaire, méthodes d’approximation (surfaces de réponse, métamodèles, modèles réduits)

 

PUBLICATIONS

Urban layout optimization framework to maximize direct solar irradiation, VERMEULEN T., KNOPF-LENOIR C.,VILLON P, BECKERS B., Computers, Environment and Urban Systems 51 (2015) 1–12

Constrained Proper Orthogonal Decomposition based on QR-factorization for aerodynamical shape optimization, XIAO M., BREITKOPF, P FILOMENO COELHO R, KNOPF-LENOIR C.,VILLON P.,ZHANG, W. Applied Mathematics and Computation, Volume 223, 15 October 2013, Pages 254-263

Enhanced POD projection basis with application to shape optimization of car engine intake port, XIAO M., BREITKOPF, P FILOMENO COELHO R, KNOPF-LENOIR C.,VILLON P, Structural and Multidisciplinary Optimization, Vol 46, No 1, 2012, pp129-136.

The Certain Generalized Stresses Method for the static finite element analysis of bar and beam trusses with variability , LARDEUR P., ARNOULT E., MARTINI L., KNOPF-LENOIR C., Finite Element in Analysis and Design, Vol. 50, March 2012, p. 231-242

Diffuse response surface model based on moving Latin hypercube patterns for reliability-based design optimization of ultrahigh strength steel NC milling parameters, ZHANG P., BREITKOPF P., KNOPF-LENOIR C., ZHANG W., Structural and Multidisciplinary Optimization, Vol. 44,5, p. 613-628, 2011

Model Reduction by CPOD and Kriging. Application to the Shape Optimization of an Intake Port, XIAO M., BREITKOPF, P FILOMENO COELHO R, KNOPF-LENOIR C, SIDORKIEWICZ M, VILLON P, Structural and Multidisciplinary Optimization, Vol. 41, Issue 4 (2010), p. 555.

Plane wave basis in Galerkin BEM for bidimensional wave scattering, BERIOT H., PERREY-DEBAIN E. , BEN TAHAR M., VAYSSADE C., Engineering analysis with Boundary Elements, VOL.34, Issue 2, p. 130-143, February 2010.

Bi-level model reduction for coupled problems , Application to a 3D wing, FILOMENO COELHO R., BREITKOPF P. , KNOPF-LENOIR C., VILLON P., Structural and Multidisciplinary Optimization, vol 39, Number 4, octobre 2009

Approche inverse améliorée pour la minimisation du retour élastique de pièces embouties, BEN-ELECHI S., NACEUR H., KNOPF-LENOIR C., BATOZ J.L., REMN 17/2008, pp 349 - 372

Response surface methodology for the rapid design of aluminium sheet metal forming parameters, NACEUR H., BEN ELECHI S., BATOZ J.L., KNOPF-LENOIR C., Materials & Design, Vol. 29, Issue 4, p 781-790, 2008

Model Reduction for Multidisciplinary Optimization, Application to a 2DWing, FILOMENO COELHO R., BREITKOPF P. , KNOPF-LENOIR C., Structural and Multidisciplinary Optimization, vol 37, Number 1, 29-48, 2008

Ouvrages collectifs

2009 : ’ Réduction de modèles appliquée à l’optimisation multidisciplinaire d’une aile d’avion, Optimisation multidisciplinaire en mécanique, FILOMENO COELHO Rajan, BREITKOPF Piotr, KNOPF-LENOIR Catherine, Traité MIM, série Méthodes Numériques en Mécanique, Hermès Science- Lavoisier

2010 : ’Reduced-order models for coupled problems’, FILOMENO COELHO Rajan, XIAO Manyu, BREITKOPF Piotr, KNOPF-LENOIR Catherine, VILLON Pierre, SIDORKIEWICZ Maryan, ’ Design Optimization in Computational Mechanics, Wiley

 

 

DOMAINES DE COMPETENCE EN ENSEIGNEMENT: Optimisation et identification en Mécanique