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Supply chain management

Exe­cu­tive certificate

L’optimisation de la sup­ply chain contri­bue for­te­ment à la com­pé­ti­ti­vi­té de l’entreprise, tout par­ti­cu­liè­re­ment lorsqu’elle se concentre sur une demande de plus en plus exi­geante, vola­tile et instable. Cet ensemble de modules de for­ma­tion vise à répondre aux nou­velles ambi­tions de la sup­ply chain : adap­ta­tion à la demande, conti­nui­té numé­rique et réactivité.

Présentation

  • Condi­tions d’admission : niveau BAC + 2 et niveau d'anglais B2 ;
  • Sélec­tion : sur dos­sier et entretien ;
  • Remise du dos­sier de can­di­da­ture : nous consulter ;
  • Dates : nous consulter ;
  • Durée : 65 heures ;
  • Lieu : Compiègne ;
  • Tarif : nous consul­ter ;
  • Réfé­rence pro­duit : SCMEX.

Public 

  • Pro­fes­sion­nels des métiers de la sup­ply chain ou à des per­sonnes à qui l'on va confier la res­pon­sa­bi­li­té ou la ges­tion d'une sup­ply chain.

Modalités pédagogiques

  • Exer­cices ;
  • Ate­liers-pro­jets et études de cas ;
  • Serious game.

Modalités d'évaluation

  • Ques­tion de cours
  • Cas d'études ;
  • Pro­jet ;
  • Serious game sup­ply chain ;
  • Épreuve de synthèse.

Objectifs

Cette for­ma­tion a pour objec­tif de :

  • Exper­ti­ser l'adéquation d'une stra­té­gie de sup­ply chain au regard du contexte indus­triel et économique ;
  • Ana­ly­ser l'impact du posi­tion­ne­ment de la bar­rière entre flux tiré et flux pous­sé sur la per­for­mance de la sup­ply chain des usines, entre­pôts et maga­sins et en consi­dé­rant l’incertitude ;
  • Réa­li­ser un mas­ter plan ou une pla­ni­fi­ca­tion agrégée ;
  • Exper­ti­ser l'adéquation d'une chaîne de dis­tri­bu­tion au regard du contexte éco­no­mique et industriel ;
  • Conce­voir et ana­ly­ser la per­for­mance d’un réseau de transport ;
  • Défi­nir la méthode de pré­vi­sion de ventes la plus adé­quate au regard du contexte indus­triel et économique ;
  • Pré­voir les ventes et éva­luer la qua­li­té des pré­vi­sions réalisées ;
  • Conce­voir et dimen­sion­ner un entrepôt ;
  • Mettre en place des règles de ges­tion des stocks au niveau de la sup­ply chain et les éva­luer (aspect éco­no­mique et volumétrie) ;
  • Mettre en pra­tique le pro­ces­sus de choix de four­nis­seurs, d'analyser l'impact d'un choix de type de contrat et de la stra­té­gie d'approvisionnement sur la per­for­mance de la sup­ply chain, et d'évaluer la per­for­mance d'un fournisseur ;
  • Conce­voir une sup­ply chain inver­sée et éva­luer sa performance ;
  • Défi­nir les indi­ca­teurs de per­for­mance et éva­luer la per­for­mance d'une sup­ply chain ;
  • Défi­nir la stra­té­gie d’établissment de prix la plus adé­quate et cal­cu­ler un prix optimal.

What is a sup­ply chain

  • Unders­tand what a sup­ply chain is ;
  • Unders­tand the dif­fe­rence bet­ween logis­tics and sup­ply chain management ;
  • Dis­cuss the goal of a sup­ply chain and explain the impact of sup­ply chain deci­sions on the suc­cess of a firm ;
  • Iden­ti­fy the three key sup­ply chain deci­sion phases and explain the signi­fi­cance of each one ;
  • Define sup­ply chain management ;
  • Des­cribe the cycle and push/pull views of a sup­ply chain ;
  • Unders­tand the dif­ferent clas­si­fi­ca­tions of a sup­ply chain ;
  • Define what a res­pon­sive sup­ply chain is ;
  • Iden­ti­fy careers in sup­ply chain management.

Sup­ply chain performance

  • Unders­tand what a com­pe­ti­tive stra­te­gy is, what a pro­duct deve­lop­ment stra­te­gy and a sup­ply chain stra­te­gy are ;
  • Define the main dif­ferent sup­ply chain strategies ;
  • Unders­tand stra­te­gic fit, and explain why achie­ving stra­te­gic fit is cri­ti­cal to a company’s ove­rall success ;
  • Define adap­ted per­for­mance mea­sures for a sup­ply chain ;
  • Des­cribe SCOR model for the eva­lua­tion of sup­ply chain performance.

Demand Fore­cas­ting

  • Unders­tand the role of fore­cas­ting for both an enter­prise and a sup­ply chain ;
  • Iden­ti­fy the com­po­nents of a demand forecast ;
  • Fore­cast demand in a sup­ply chain given his­to­ri­cal demand data using time-series methodologies ;
  • Ana­lyze demand fore­casts to esti­mate fore­cast error.

Inven­to­ry management

  • Des­cribe what an inven­to­ry is ;
  • Explain why inven­to­ry mana­ge­ment is important ;
  • Unders­tand inven­to­ry rela­ted costs ;
  • Des­cribe the dif­ferent types of inventory ;
  • Des­cribe dif­ferent mea­sures of pro­duct availability ;
  • Unders­tand the role of safe­ty inven­to­ry in a sup­ply chain ;
  • Iden­ti­fy fac­tors that influence the requi­red level of safe­ty inventory ;
  • Uti­lize avai­lable mana­ge­rial levers to lower safe­ty inven­to­ry without hur­ting pro­duct availability.

Reple­nish­ment strategy

  • Unders­tand dif­ferent reple­nish­ment strategies ;
  • Choose the most adap­ted reple­nish­ment stra­te­gy for a given product ;
  • Balance the appro­priate costs to choose the opti­mal lot size and cycle inven­to­ry in a sup­ply chain ;
  • Unders­tand the impact of quan­ti­ty dis­counts on lot size and cycle inventory ;
  • Devise appro­priate dis­coun­ting schemes for a sup­ply chain ;
  • Unders­tand the impact of trade pro­mo­tions on lot size and cycle inventory ;
  • Iden­ti­fy mana­ge­rial levers that reduce lot size and cycle inven­to­ry in a sup­ply chain without increa­sing cost ;
  • Unders­tand ABC inven­to­ry control.

Mas­ter Plan­ning and Aggre­gate planning

  • Unders­tand the impor­tance of mas­ter plan­ning as a sup­ply chain activity ;
  • Des­cribe the infor­ma­tion nee­ded to pro­duce an aggre­gate (mas­ter) plan and the out­puts obtained ;
  • Explain the basic trade-offs to consi­der when crea­ting an aggre­gate plan ;
  • For­mu­late and solve basic aggre­gate plan­ning problems.

Dis­tri­bu­tion Network

  • Deter­mine the key fac­tors to be consi­de­red when desi­gning a dis­tri­bu­tion network ;
  • Unders­tand the strengths and weak­nesses of various dis­tri­bu­tion options ;
  • Unders­tand new trends in dis­tri­bu­tion networks ;
  • Choose best fit­ting dis­tri­bu­tion network.

Trans­por­ta­tion network

  • Unders­tand the role of trans­por­ta­tion in a sup­ply chain ;
  • Eva­luate the strengths and weak­nesses of dif­ferent modes of transportation ;
  • Iden­ti­fy costs rela­ted when desi­gning a trans­por­ta­tion network.

Sup­ply chain net­work design

  • Com­pre­hend the impor­tance of net­work desi­gn in a sup­ply chain ;
  • Deter­mine the fac­tors influen­cing sup­ply chain net­work desi­gn decisions ;
  • Unders­tand the pro­po­sed approach and method for making net­work desi­gn decisions ;
  • Use opti­mi­za­tion (mathe­ma­ti­cal pro­gram­ming) for faci­li­ty loca­tion and capa­ci­ty allo­ca­tion decisions ;
  • Include uncer­tain­ty in sup­ply net­work design.

Pri­cing

  • Unders­tand the role of pri­cing in a sup­ply chain ;
  • Des­cribe dif­ferent pri­cing strategies ;
  • Iden­ti­fy condi­tions under which each pri­cing stra­te­gy inclu­ding reve­nue mana­ge­ment tac­tics can be effective ;
  • Des­cribe trade-offs that must be consi­de­red when making pri­cing and reve­nue mana­ge­ment decisions.

Ware­house management

  • Explain why ware­house mana­ge­ment is important ;
  • Des­cribe dif­ferent ware­house typologies ;
  • Unders­tand the ware­house basic operations ;
  • Define ware­house management ;
  • Unders­tand ware­house desi­gn and sizing.

Sour­cing Management

  • Unders­tand the role of sour­cing in a sup­ply chain ;
  • Dis­cuss fac­tors that affect the deci­sion to out­source a sup­ply chain function ;
  • Des­cribe dif­ferent sour­cing strategies ;
  • Iden­ti­fy dimen­sions of sup­plier per­for­mance that affect total cost ;
  • Des­cribe dif­ferent types of auc­tions and unders­tand basics of negotiations ;
  • Unders­tand impor­tance of risk sharing ;
  • Des­cribe dif­ferent types of contracts ;
  • Unders­tand dif­ferent sup­plier mana­ge­ment techniques.

Reverse Logis­tics and clo­sed loop sup­ply chain

  • Explain what reverse logis­tics is ;
  • Des­cribe the main actors in a reverse logis­tics chain ;
  • Iden­ti­fy the main acti­vi­ties in a reverse logis­tics chain ;
  • Unders­tand a pro­po­sed method for reverse logis­tics design.

Intervenants

Nos inter­ve­nants sont issus des sec­teurs éco­no­miques publics, pri­vés, aca­dé­miques et pro­fes­sion­nels. Ils comptent géné­ra­le­ment plus de 10 ans d'expérience pro­fes­sion­nelle dans leur domaine d'expertise.

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